Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie we współpracy z firmą szkoleniową zorganizowała projekt „Smart_lektury”, dzięki któremu uczniowie klas ósmych Szkoły Podstawowej nr 11 w Wejherowie, bez wychodzenia z domu, mogli stać się projektantami gry mobilnej.
Początkowo warsztaty z młodzieżą miały odbyć się „tradycyjnie” - zajęcia w pracowni komputerowej, a następnie testowanie w terenie gry opartej na „Balladynie” Juliusza Słowackiego.
- Rzeczywistość zweryfikowała plany i przed prowadzącą zajęcia pojawiło się nowe zadanie: skuteczne przeprowadzenie zdalnych warsztatów projektowania z młodzieżą, której nigdy wcześniej nie spotkała w realnym świecie. Na potrzeby nowej formuły zajęć powstały trzy kilkuosobowe zespoły – każdy z nich składał się członków jednej klasy – opowiada Ewelina Magdziarczyk – Plebanek, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej.
Pierwsze, wspólne spotkanie miało miejsce 28 kwietnia. Po części oficjalnej odbyło się dwugodzinne szkolenie techniczne. Od tej pory młodzież pracowała w trzech, mniejszych grupach nad swoją wersją gry.
Ósmoklasiści świetnie poradzili sobie z mechaniką gry, stworzeniem ciekawego scenariusza i przygotowaniem oprawy graficznej. Do „zadanej” tematyki podeszli w sposób twórczy, ale udało im się nie zgubić głównego przesłania „Balladyny” - podkreśla dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej.
Warsztaty zakończyły się 21 maja. Ich wynikiem są trzy, prototypowe, gry mobilne: „Kto wygra: Alina czy Balladyna?”, „Wielkie śledztwo” i „Balladyna: The Kirkor Edition”. Teraz zostaną one przetestowane przez pozostałych uczniów. Ponadto, na ich podstawie zostanie stworzona jedna, główna gra mobilna, którą każdy będzie miał okazję sprawdzić. Jej premiera odbędzie się we wrześniu podczas Narodowego Czytania, którego lekturą w tym roku jest właśnie „Balladyna”.
W zależności od sytuacji epidemiologicznej, gra będzie miała formułę w pełni mobilną, w której uczestnicy będą się poruszać po Wejherowie, lub „domową”, z której będzie można skorzystać, nie wychodząc z domu.
- Wypracowane metody pracy zdalnej w szkole, pozwoliły na sprawne przeprowadzenie projektu i umożliwienie ósmoklasistom, którzy za chwilę kończą pierwszy etap edukacji, udziału w nowatorskim przedsięwzięciu, dzięki któremu spojrzeli na lekturę z zupełnie innej strony – podsumowuje Ewelina Magdziarczyk – Plebanek.
Warto dodać, że koniec Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie planuje wprowadzić innowacyjny sposób czytania lektur szkolnych z pomocą aplikacji mobilnych do stałej współpracy ze szkołami podstawowymi w naszym mieście. W ten sposób po omówieniu kolejnych lektur uczniowie będą mogli sprawdzić swoją wiedzę, grając w zaprojektowaną przez ich uczestników grę.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.