Podczas wizyty w Gdańsku prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował o modernizacji linii kolejowej Gdynia Chylonia – Słupsk. Wyjawił też, że w Krajowym Programie Kolejowym Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zaplanowano na ten cel ok. 2 mld zł.
Krzysztof Hildebrandt, prezydent miasta Wejherowa uważa, że planowana modernizacja linii 202 to jeden z największych projektów kolejowych, jaki będzie realizowany w naszym kraju najbliższych latach. To dobra informacja dla mieszkańców Wejherowa i okolic, gdyż oznacza modernizację torów kolejowych w kierunku Gdyni i budowę nowego toru z Wejherowa do Lęborka.
Mieszkańców Wejherowa i okolic na pewno ucieszy też fakt, że marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk złożył wniosek do Krajowego Programu Kolejowego o rewitalizację i elektryfikację toru kolejowego z Wejherowa do Żarnowca na odcinku Wejherowo – Góra Pomorska (6 km), co umożliwi obsługę rozbudowujących się na tej trasie miejscowości: Orle-Bolszewo-Paradyż-Góra Pomorska.
Beata Rutkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa informuje że Urząd rozmowy z PKP PLK prowadzi już bardzo długo, ale w ostatnim roku znacznie się one nasiliły. Powód? Miasto zamierza wybudować Węzeł Integracyjny przy głównym dworcu kolejowym, który ma m.in. rozwiązać problemy komunikacyjne w tej części Wejherowa.
- Cieszy nas, że PKP PLK będzie budować nowe tory biegnące przez nasze miasto. Oznacza to dla mieszkańców lepszy dostęp do Trójmiasta, bo po przeliczeniu potoków pasażerskich mamy stuprocentową pewność, że jeżeli częstotliwość kursowania SKM nie zwiększy się, to korki na trasie Wejherowo-Trójmiasto będą coraz większe – mówi Beata Rutkiewicz. – Tak się składa, że wszystkie najważniejsze inwestycje w mieście powiązane są z PKP. Miasto jest przecięte torami kolejowymi i cokolwiek byśmy chcieli zrobić, zawsze trzeba prowadzić rozmowy z PKP. Dzięki odblokowaniu terenów przewidzianych pod inwestycję PKP liczymy, iż uzgodnienia dotyczące naszego Węzła Integracyjnego, projektowanego m.in. na terenach PKP, pójdą już sprawnie.
Zastępca prezydenta podkreśla, że PKP przystąpiło również do modernizacji dworca kolejowego w Wejherowie. Obecnie trwają prace projektowe. Rozpoczęcie prac planowane jest na 2017 rok.
- Dworzec kolejowy w Wejherowie to piękny, ale bardzo zaniedbany obiekt, który wymaga kompletnej przebudowy. I tak PKP podeszło do tej sprawy. Są z nami, i przede wszystkim ze Starostwem Powiatowym, w stałym kontakcie. Prowadzimy konsultacje, jak ten dworzec powinien wyglądać i jakie funkcje, obok tych kolejowych, powinien spełniać. Dochodzi do tego również inwestycja PKS na tym samym terenie. PKS będzie modernizować przystanki autobusowe, a miasto będzie budować Węzeł Integracyjny oraz projektować cały układ drogowy przed dworcem, w tym tunel w ul. Kwiatowej. Dzięki temu spory obszar miasta otrzyma nową przestrzeń – zapewnia Beata Rutkiewicz dodając, że PKP PLK jest na etapie kończenia studium wykonalności budowy dodatkowych torów, najważniejszego dokumentu z punktu widzenia tej inwestycji.
Kolej zamierza już w tym roku ogłosić postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej z planowanym uzyskaniem pozwolenia na budowę do roku 2019.
Miasto zaś zamierza ogłosić przetarg na budowę Węzła Kwiatowa w 2017 roku wraz Węzłem Integracyjnym. Wiele zależy od decyzji i uzgodnień z Urzędem Marszałkowskim i dalszych rozmów z PKP PLK. Ważną rolę w perspektywie tych inwestycji spełni wybudowany już Węzeł Działki, gdyż w trakcie budowy Węzła Kwiatowa przejmie on w znacznym stopniu ruch komunikacyjny na terenie miasta w kierunku północ – południe.