Rada Miasta Wejherowa większością głosów poparła projekt budowy lotniska w Gdyni-Kosakowo. Projekt jest ważny i strategiczny dla rozwoju całego regionu, w tym Wejherowa. Dla wejherowian oznaczać to może ułatwiony dostęp do transportu lotniczego. Miasto nie inwestuje w to przedsięwzięcie ani złotówki i nic w przyszłości nie będzie dopłacało. Wejherowianie mogą tylko skorzystać.
- Nie mieszamy się do żadnej wielkiej polityki! Nie angażujemy się w spór pomiędzy samorządem miasta Gdyni a Komisją Europejską. Ten problem formalny muszą rozwiązań władze Gdyni. – wyjaśnia prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt - My tylko stwierdzamy, co jest korzystne dla mieszkańców Wejherowa. Lotnisko bliżej Wejherowa, większa oferta, lepsze możliwości na tym rynku jest zawsze korzystna dla mieszkańców.
Podkreślić należy, że Polska w zakresie korzystania z usług lotniczych ma jeszcze ogromnie dużo do nadrobienia. Wg danych statystycznych przeciętny Europejczyk korzysta z samolotów średnio 5 razy więcej niż przeciętny Polak. A więc ten rynek będzie się dynamicznie rozwijał. Polski rynek lotniczy rozwija się szybko, szczególnie od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej i pełnego otwarcia polskiego nieba, które spowodowały większą aktywność przewoźników już operujących w Polsce. Pojawił się także szereg nowych – głównie niskokosztowych – dzięki czemu zwiększyła się liczba oferowanych połączeń i liczba przewiezionych pasażerów.
Zdaniem wielu ekspertów zlokalizowanie w Trójmieście okolicy dwóch portów lotniczych, obsługujących inny sektor rynku, jest zasadne i przynieść może wielkie korzyści dla całego regionu. Lotnisko w Gdyni ma być komplementarne, czyli uzupełniające, a nie konkurencyjne wobec gdańskiego. To ma być małe lotnisko lokalne. W Europie z powodzeniem funkcjonują dwa lotniska w obrębie jednej metropolii, np. Sztokholm, Goteborg, Glasgow, Malmö i inne.
Eksperci zgodnie podkreślają, że lotnisko Gdynia – Kosakowo ma doskonałe położenie. Daje możliwość podejścia do lądowania znad wody, co eliminuje zarówno problem hałasu, jak i przeszkód terenowych. Wreszcie, co warto podkreślić, panują na nim wyjątkowo dobre warunki klimatyczne. Ma też olbrzymią powierzchnię i aż dwa pasy, co daje możliwości taniego rozwoju. Trzeba pamiętać, że lotnisko to nie tylko usługi lotnicze, ale też tzw. non-aviation, chociażby hangarowanie samolotów.
Projekt jest istotny dla przyszłości całego regionu. Poprawa lotniczej dostępności regionu stanie się wkrótce jednym z podstawowych warunków jego rozwoju, a każde zaniedbanie w tej materii będzie stanowić barierę. Tylko planowanie rozwoju ze znaczącym wyprzedzeniem pozwala zapewnić niezbędne warunki do rozwoju ekonomicznego i społecznego oraz uniknąć zapóźnień cywilizacyjnych. W zakresie transportu lotniczego musimy gonić Europę!