Biuletyn Informacji Publicznej wersja
kontrastowa
Projektu Unijne
sobota, 23.11.2024 r. imieniny: Adeli, Felicyty, Klemensa
Biuletyn Informacji Publicznej
Powrót

Dobry wizerunek i rozpoznawalna marka Wejherowa

Dobry wizerunek i rozpoznawalna marka Wejherowa
   W wejherowskim ratuszu odbyło się spotkanie dotyczące opracowania „Strategii Komunikacji Marketingowej wraz z koncepcją budowy Marki Miasta”. Organizatorami był Prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt i Polska Agencja Rozwoju Turystyki S.A. z Warszawy. Wzięli w nim udział włodarze Wejherowa, wejherowscy radni, niektórzy przedstawiciele branży turystycznej oraz lokalne media.    Podczas spotkania zaprezentowano wyniki badań wizerunkowych dotyczących Wejherowa, które przeprowadził PART oraz agencja badawcza Synovate, wśród mieszkańców Pomorza oraz całej Polski. - Badania te otworzyły proces budowy marki Wejherowa, miasto kontynuuje zaplanowane działania na drodze tworzenia rozpoznawalnej marki – mówi zastępca prezydenta Wejherowa Wojciech Kozłowski. – Takie działania podjęliśmy już wcześnie, teraz zostało to tylko potwierdzone przez profesjonalistów podczas przeprowadzonych przez nich badań. Niemałe pieniądze przeznaczamy na rewitalizację, na przestrzeń publiczną o wysokim standardzie, na park czy na projekt budowy Wejherowskiego Centrum Kultury.    Obecnie, na zlecenie Miasta Wejherowo, PART rozpoczęła prace nad realizacją opracowania pn. Strategia komunikacji marketingowej wraz z koncepcją marki miasta Wejherowo. Opracowanie zawierać będzie program rozwoju produktów, koncepcję budowy marki wraz z księgą marki, strategię komunikacji marketingowej miasta na lata 2009-2012, plan wdrażania na okres 2 lat.   - Wejherowo obecnie nieznacznie wygrywa rywalizację turystyczną z porównywanymi  ośrodkami na Pomorzu takimi jak Słupsk, Elbląg, czy Koszalin, pozostając w wyraźnym cieniu większych ośrodków typu Gdynia czy Gdańsk – mówi Jacek Debis, dyrektor ds. projektu PART. - Mieszkańcy Pomorza stosunkowo często odwiedzają miasto w celu „spotkania znajomych lub rodziny”. W grupie miast bezpośrednio porównywanych w ciągu najbliższych 2 lat, Wejherowo jest drugim pod względem popularności rozważanych miejsc przyjazdów przez mieszkańców Pomorza.    Jak mówi zastępca prezydenta Wojciech Kozłowski, wizerunek miasta odgrywa niezwykle istotną rolę w rozwoju i funkcjonowaniu każdego miasta. - Aby uczestniczyć w rynku i być branym pod uwagę jako cel podróży, inwestycji, zamieszkania wreszcie żeby w ogóle się z nim liczyć, trzeba być dostrzeżonym, czyli trzeba posiadać wizerunek – mówi Wojciech Kozłowski. – Nie jest to proste, bo aby stworzyć hasło reklamowe, musimy wiedzieć, jaki wizerunek chcemy wypracować, także jakie przesłanie chcemy przekazać turystom, aby odwiedzali Wejherowo. Miasta swój kapitał budują właśnie na wizerunku. Niewątpliwie turystyczny obszar wizerunku Wejherowa wypada zdecydowanie najkorzystniej na tle innych analizowanych miast np. co do jakości życia, kultury, czy gospodarki.    Jak dodaje Wojciech Kozłowski, najsłabszym elementem Wejherowa jest brak lokalowej bazy dla Wejherowskiego Centrum Kultury, które posiadając potencjał twórczy i organizacyjny, nie ma szansy się rozwijać.- Wyraźnie zauważany jest fakt braku produktu turystyki miejskiej kulturowej, a także marki imprez sportowych czy kulturalnych, które może służyć mieszkańcom i turystom – mówi Wojciech Kozłowski. - Kultura oceniana jest słabo, bo nie ma możliwości do realizowania tych funkcji kulturalnych. Dotychczasowy budynek WCK w żaden sposób nie spełnia swojej funkcji. Do tego budynku nie sposób kogoś zaprosić. Stąd wszystkie nasze działania, które realizujemy już od kilku lat, zmierzają do poprawy wizerunku także w tej dziedzinie. Badania tylko potwierdziły nasze przewidywania. - Kultura - to element wizerunku miasta, który rzeczywiście kuleje – przyznali uczestnicy spotkania. – Oferta kulturalna musi mieć przestrzeń do realizacji swoich celów i zamierzeń. To nie tylko ludzie i pomysły, ale przede wszystkim obiekt, baza. Atrakcyjna Oferta Kulturalna to także kluczowy element markowego produktu turystyki miejskiej.    Uczestnicy podczas dyskusji wskazywali wstępne propozycje dotyczące stworzenia bazy markowych produktów turystycznych Wejherowa. Wśród nich znalazły się m.in. budowa nowego centrum kultury, wieży widokowej, rozwoju bazy sportowo-rekreacyjnej, w tym ścieżek pieszo-rowerowych, biegowych, bazy noclegowej i gastronomicznej, centrum odnowy biologicznej oraz usług turystyki zdrowotnej, czy organizacji spływu kajakowego.- W opinii mieszkańców Wejherowo zyskuje w kilku ważnych kategoriach, w tym atrakcyjna przestrzeń i architektura miasta, przyjaźni, otwarci mieszkańcy, miasto bezpieczne, czyste i zadbane – mówi Krzysztof Hildebrandt. – Teraz musimy się poważnie zastanowić, co zrobić, aby odnieść sukces w innych dziedzinach.    Kojarzenie miasta z wyjazdem turystycznym, z pewnością jest częściowo zasługą promocji  miasta wśród osób wypoczywających w kurortach nadmorskich w okresie letnim. - Podjęcie współpracy przez nas z Polską Agencją Rozwoju Turystyki w zakresie przygotowania strategii komunikacji marketingowej ma na celu uzyskanie konkretnych efektów promocyjnych – podsumowuje Jacek Thiel szef Zespołu ds. Promocji i Turystyki w Urzędzie Miejskim - Wśród nich do najważniejszych należy zaliczyć wzmocnioną pozycję turystyczną naszego miasta a tym samym zwiększenie liczby odwiedzających nas turystów zarówno krajowych jak i zagranicznych. Strategia pomoże nam w optymalnym doborze narzędzi promocyjnych i zwiększy skuteczność naszych działań marketingowych. Ponadto większość dużych miast i regionów posiada dziś strategię rozwoju turystyki lub komunikacji marketingowej, m.in. dlatego, że są one pomocne przy ubieganiu się o środki zewnętrzne w zakresie turystyki. W opinii respondentów z Pomorza Wejherowo jest stosunkowo często wybierane na tle grupy sześciu bezpośrednio porównywanych miast jako:-  „bezpieczne miasto” – 17 % respondentów (ex-equo 2-3 miejsce) - „o niskich kosztach utrzymania” – 25 % (tylko za Słupskiem)- „przyjaznych, otwartych mieszkańców” –  21 % (2 miejsce tylko za Gdynią)- „odpoczynku wśród zieleni” 22 %  (3 miejsce za Gdynią i Zieloną Górą)- „czyste i zadbane” – 14 % (3 miejsce za Gdynią i Słupskiem)- najlepsze dla „leczenia i kuracji” – 10 % (2 miejsce tylko za Gdynią). Znajomość atrakcji turystycznych / wyróżników Wejherowa w Polsce:1. Stare Miasto z zabytkowym parkiem – 27 %2.  Kalwaria Wejherowska – 25 %3. Sanktuarium z Obrazem Matki Bożej Wejherowskiej – 22 %4. Szlak Dworków i Pałaców Kaszub Północnych – 21 %5. Dorota Masłowska – pisarka z Wejherowa – 19 % Znajomość atrakcji turystycznych / wyróżników Wejherowa na Pomorzu:1. Kalwaria Wejherowska – 63 %2. Stare Miasto z zabytkowym parkiem – 62 %3. Sanktuarium z Obrazem Matki Bożej Wejherowskiej – 52 %4. Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej – 45 %5. Szlak Dworków i Pałaców Kaszub Północnych – 41 % Zapraszamy wszystkich chętnych do wzięcia udziału w otwartej dyskusji nt. wizerunku miasta. Prosimy o zgłaszanie swoich pomysłów, które mogłyby wpłynąć na promocję Wejherowa na adres: promocja@wejherowo.pl  
Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
EKOFABRYKA Wejherowo
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH
WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W GDAŃSKU
Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
EKOFABRYKA Wejherowo
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH
Unia Europejska - logotypy