Rada Ministrów wprowadziła od 1 lipca br. opłaty za przejazdy niektórymi odcinakami dróg publicznych dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Dotyczy to również autobusów komunikacji miejskiej, w tym autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacji w Wejherowie, które jeżdżą drogą krajową nr 6. Oznaczać to może nawet 5 groszy podwyżki ceny 1 biletu normalnego w autobusach MZK. Na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów z 22.03 2011 roku opublikowanego 15.04.2011 roku (Dz.U. nr 80 poz. 433) autobusy komunikacji miejskiej muszą płacić od 1 lipca br. za przejazd drogą krajową nr 6 od Bożego Pola do Gdyni. - Obecnie za każdy jeden kilometr przejechany ul. Gdańską i ul. I Brygady Pancernej WP Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie zapłaci do budżetu państwa nawet 32 grosze. Rocznie wykonujemy ponad 2.085.000 kilometrów, z tego po drodze krajowej 654.375, czyli ok. 1/3 naszych przejazdów. Ponadto musimy zapłacić za dzierżawę urządzeń do rejestracji przejazdów i opłat. MZK musi również złożyć dla firmy obsługującej system e-myta zabezpieczenie finansowe w wysokości 45.000 zł na miesiąc – wylicza prezes MZK Wejherowo Czesław Kordel. – Łącznie to wszystko będzie kosztowało ponad 230.000 zł rocznie. Nie mamy pieniędzy, aby pokryć tak wysokie opłaty do budżetu państwa. Ceny paliw są bardzo wysokie. Prawdopodobnie wprowadzenie opłat za przejazd drogą krajową spowoduje w konsekwencji podwyżkę cen biletów: 4-5 groszy cen na jeden bilet normalny, 2-2,5 grosza na ulgowy, zaś na bilet okresowy 2-3 zł miesięcznie.Prezes Kordel informuje, że rozważał zmianę trasy przejazdów autobusów. Jednak ominięcie drogi krajowej nie jest możliwe, bo takie jest ukształtowanie miasta i gminy Wejherowo oraz Redy i byłoby zbyt uciążliwe dla pasażerów.- Ta zmiana przepisów nie była konsultowana ze środowiskiem przewoźników w komunikacji miejskiej. Powiedziano nam tylko, że nie będzie dotyczyć m.in. odcinka od Gościcina do Gdyni. – wyjaśnia prezes Czesław Kordel - Jak tylko dowiedzieliśmy się o projekcie nowych opłat, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej dotarła do decydentów i próbowała to zmienić, tak aby komunikacja miejska w Polsce była zwolniona z tych opłat, bo wprost dotykają one pasażerów. Jak dodaje prezes Kordel, przejazd autobusem komunikacji miejskiej to powszechna usługa dla ludności, ważna ze społecznego punktu widzenia, gdyż dotyczy dojazdów do pracy, szkoły, lekarza, itd. i powinna być zwolniona z takich dodatkowych opłat.