W minionym tygodniu miała miejsce premiera gry mobilnej "Sekrety biblioteki". Gra została stworzona przez uczniów wejherowskiej Szkoły Podstawowej nr 9 w ramach projektu #czytamwbibliotece. W fabułę gry wplecione zostały miejsca, z którymi związana była Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie. Na trasie można było odnaleźć książki i zdobyć atrakcyjne nagrody.
Głównym celem było wykorzystanie wiedzy w zakresie przemian zachodzących w społeczności lokalnej wraz z wykorzystaniem możliwości nowych technologii w zakresie promocji i rozwoju czytelnictwa. Gra mobilna „Sekrety biblioteki” miała w swej idei nawiązać do jubileuszu 75-lecia Miejskiej Biblioteki Publicznej w Wejherowie i wzmocnić funkcję biblioteki jako ośrodka animującego kulturę i aktywizującego społeczność lokalną.
Dyrektor wejherowskiej biblioteki Ewelina Magdziarczyk-Plebanek informuje, że już od wiosny trwały przygotowania do stworzenia tej gry mobilnej prowadzone w formie cyklu warsztatów z zakresu makrofotografii i zasad tworzenia gier mobilnych pod kierunkiem Krzysztofa Powałki. Najpierw uczniowie pracowali nad technikami fotografowania i skanowania książek smartfonem. Następnie uczyli się techniki projektowania gry mobilnej. Ciekawym doświadczeniem było spotkanie międzypokoleniowe z seniorami, podczas którego seniorzy dzielili się osobistymi doświadczeniami dotyczącymi korzyści wynikających z czytelnictwa książek.
Trzeba podkreślić, że gra mobilna „Sekrety biblioteki” była związana ściśle z jubileuszem 75-lecia Miejskiej Biblioteki Publicznej, a trasa gry, fabuła w formie podróży w czasie oraz pojawiające się przygody związane były z działalnością biblioteki.
Do gry przystąpiły 4 drużyny zewnętrzne dobrane przypadkowo, których zadaniem było zebranie na trasie jak największej ilości punktów. Pewna motywacją do aktywnej postawy na trasie było też znajdowanie książek, które ufundowane przez bibliotekę stawały się po zalezieniu własnością znajdującego. W grze wzięli tez udział poza konkursem uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 9. Jedna grupa walczyła pod okiem Sabiny Podolskiej, a druga po okiem Aleksandry Rohde.
Nagrody zwycięzcom wraz z gratulacjami i podziękowaniami za udział w grze wręczył zastępca prezydenta Wejherowa Arkadiusz Kraszkiewicz.
- Stworzona gra wejdzie na stałe w ofertę biblioteki i będzie wykorzystywana przez użytkowników jeszcze po zakończeniu zadania, by przypominać mieszkańcom Wejherowa i turystom o bibliotece oraz jej 75-letniej historii, jej dążeniami do łączenia tradycji i nowoczesności, a także o tym jak ważna jest to instytucja na mapie miasta – dodaje Ewelina Magdziarczyk-Plebanek 75-lecie stanie się okazją do ukazania biblioteki jako miejsca zaufania społecznego, kreującego wspólnotę, współpracującego z innymi instytucjami i formującego miejscową sferę kulturalną i społeczną.
Projekt #czytamwbibliotece dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Fot. Leszek Spigarski