W Urzędzie Miejskim w Wejherowie odbyła się konferencja szkoleniowa poświęcona tematyce ochrony danych osobowych w procesie pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania tych danych w instytucjach publicznych.
Wzięła w niej udział kadra kierownicza i przedstawiciele poszczególnych wydziałów Urzędu Miejskiego, przedstawiciele podległych jednostek samorządowych i szkół, a także przedstawiciele instytucji publicznych miasta, powiatu i okolicznych gmin.
Prelekcje poświęcone tym zagadnieniom wygłosiły: Bogusława Pilc - dyrektor Departamentu Inspekcji Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz Paulina Dawidczyk – zastępca Dyrektora Departamentu Orzecznictwa, Legislacji i Skarg Biura GIODO.
Konferencję otworzył sekretarz miasta Bogusław Suwara. Paulina Dawidczyk omówiła kształtowanie procesu pozyskiwania i udostępniania danych osobowych z rejestrów publicznych. Przypomniała podstawowe pojęcia oraz warunki upubliczniania danych osobowych przybliżając przepisy określające zasady postępowania z dokumentami zawierającymi tego typu informacje. Poinformowała też o regulacjach prawnych dotyczących ochrony danych osobowych zarówno międzynarodowych, jak i krajowych. Natomiast Bogusława Pilc mówiła o identyfikacji danych podlegających ochronie z uwzględnieniem zapisu tradycyjnego oraz elektronicznych nośników danych. Powiedziała m.in. o wymaganych środkach bezpieczeństwa w dobie rozwoju nowych technologii, rodzajach środków bezpieczeństwa w procesie udostępniania danych oraz kontroli zastosowanych zabezpieczeń.
Przypomnijmy, że na gruncie prawa polskiego obowiązują następujące zapisy prawne:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej – art. 47 i 51,
2. Kodeks Cywilny - art. 23 i 24, Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. Z 2002, Nr 101, poz. 926),
3. Rozporządzenia do Ustawy:
- MSWiA z dn.29 kwietnia 2004 r. w sprawie przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. Nr 100, poz. 1024),
- MSWiA z dn. 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru zgłoszenia zbioru do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych (Dz. U. Nr 100, poz. 1025),
- MSWiA z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów imiennego upoważnienia i legitymacji służbowej inspektora Biura GIODO (Dz. U. Nr 94, poz. 923).
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych powoływany jest przez Sejm za zgodą Senatu i w zakresie wykonywania swoich zadań podlega tylko ustawie. Kadencja trwa 4 lata. Ta sama osoba nie może być GIODO więcej niż 2 kadencje. Generalny Inspektor ODO wykonuje swojej zadania przy pomocy Biura GIODO.