Kto odpowiada za zieleń przydrożną, kosze na śmieci i sprzątanie ulic?
W związku z pojawiającymi się nieprawdziwymi informacjami na temat obowiązków zarządców dróg w Wejherowie wyjaśniamy stan prawny. Starosta Powiatu Wejherowskiego od 1 maja 2011 r. jest zarządcą dróg powiatowych w Wejherowie (ulice: Sobieskiego, Sucharskiego, Partyzantów, Pomorska, Prusa, Rybacka, Chopina, Jagalskiego, Graniczna, Przemysłowa, Tartaczna, Sikorskiego, Odrębna, 12-go Marca, Judyckiego, Rzeźnicka, Św. Jana, 10-go Lutego, Dworcowa, Wniebowstąpienia, Reformatów, Mickiewicza, Kościuszki, Strzelecka). Do dnia 1 maja br. drogami tymi zarządzał Urząd Miejski w Wejherowie na podstawie porozumienia.USTAWA z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych:„Art. 20. Do zarządcy drogi należy w szczególności: 4) utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą…, 16) utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów;”USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:„Art.5, ust. 4. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także: 1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym; 2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej;”Przepisy nie budzą wątpliwości. Za utrzymanie, sprzątanie dróg i chodników, ustawianie i opróżnianie koszy na śmieci, strzyżenie trawników i dbanie o zieleń przydrożną odpowiada zarządca danej drogi. W Wejherowie na drodze krajowej nr 6 obowiązki te wykonuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na drodze wojewódzkiej nr 218 – Zarząd Dróg Wojewódzkich, zaś na drogach gminnych – Urząd Miejski w Wejherowie. Na drogach powiatowych w Wejherowie za zieleń przydrożną, kosze na śmieci i sprzątanie ulic odpowiada od 1 maja br. Starosta Wejherowski.- Przekazaliśmy Panu Staroście dokumenty umożliwiające wykonywanie obowiązków zarządcy dróg powiatowych. Starosta otrzymał z Urzędu Miejskiego kilkadziesiąt tomów akt, ponad 2.000 stron dokumentów. Ponadto część dokumentów miał już u siebie – wyjaśnia zastępca prezydenta Wejherowa Piotr Bochiński. – Podkreślam, że kiedy miasto otrzymywało kiedyś od powiatu drogi powiatowe w zarządzanie nie otrzymaliśmy wtedy od Starosty ani jednej strony dokumentacji, ani też pieniędzy na ten cel. Wszystko musieliśmy zrobić sami. Jest ponadto oczywiste, że nie mogliśmy w kwietniu br. przekazać Staroście dokumentów, których nigdy od niego sami nie otrzymaliśmy.