Prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt, wspólnie ze skarbnikiem miasta Arkadiuszem Kraszkiewiczem, spotkali się z młodzieżą szkół ponadgimnazjalnych i opowiedzieli o idei Budżetu Obywatelskiego.
Młodzież z trzech wejherowskich szkół „Samochodówki”, „Elektryka” i Liceum Ogólnokształcącego nr 1 bezpośrednio od prezydenta miasta dowiedziała się o korzyściach realizacji budżetu obywatelskiego. Władze miasta zachęcały młodych do aktywnego włączenia się w ten projekt, zarówno na etapie wyboru projektów do realizacji, jak również składania własnych pomysłów.
- Jest to niepowtarzalna okazja do skorzystania z pieniędzy miejskich i wykonania własnych pomysłów – mówił Krzysztof Hildebrandt. – Oczywiście każdy wnioskodawca musi jeszcze przekonać do swojego pomysłu innych mieszkańców, gdyż tylko wtedy zagwarantuje sukces swojemu projektowi.
Liceum Ogólnokształcące nr 1 zgłosiło do zeszłorocznego budżetu propozycję wykonania ławeczki, na której miała zostać upamiętniona postać Reginy Osowickiej, nauczycielki języka polskiego oraz pisarki wejherowskiej. Projekt został realizowany przez miasto i postument upamiętniający pisarkę znajduje się na placu przy ul. Bukowej.
- Zrealizowaliśmy pomysł młodzieży już poza budżetem obywatelskim, co pokazuje siłę tego projektu – mówił prezydent Wejherowa. – Warto zatem angażować się w sprawy miasta oraz proponować własne rozwiązania i pomysły.
Skarbnik miasta przypomniał, że jeszcze do 18 lutego trwa okres przyjmowania wniosków do budżetu obywatelskiego. Młodzież dowiedziała się także o zasadach i terminach związanych z pisaniem i składaniem wniosków. Młodzież spotkanie wykorzystała również do zadania pytań nie tylko związanych z budżetem obywatelskim, ale związanych z funkcjonowaniem miasta.
- Było to fajne spotkanie, dzięki któremu młodzież miała bezpośredni kontakt z władzami miasta. Mieliśmy okazję posłuchać i porozmawiać z władzami wyrażając swoje poglądy. Myślę, że Budżet Obywatelski jest bardzo potrzebny. Pozwala nam uwierzyć, że sami możemy zainicjować coś ciekawego, np. stworzyć jakieś miejsce, gdzie w sposób interesujący będzie można spędzić czas – mówi Jakub Michalski z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4.
- Bez względu na to, czy w głowach naszych uczniów powstaną jakieś projekty, bardzo istotne jest to, aby mieli świadomość, że mogą przyczynić się do tego, jak wygląda ich życie i najbliższe otoczenie, i że od nich samych też wiele zależy, choćby nawet przez aktywny udział w głosowaniu – mówi Anna Wilk, dyrektor ZSP nr 4.
Dyrektor ZSP nr 2 Krystyna Grubba podkreśla, że młodzi ludzie zazwyczaj mają bardzo dobre pomysły i cenią sobie spotkania informacyjne, podczas których można dowiedzieć się coś nietypowego, co może wpłynąć na ich rozwój osobisty w danym mieście.
- Jeśli młody człowiek dowiaduje się bezpośrednio od prezydenta miasta, że może mieć wpływ na wydatkowanie publicznych pieniędzy, to jest szansa na stworzenie ciekawej inicjatywy – dodaje.