Biuletyn Informacji Publicznej wersja
kontrastowa
Projektu Unijne
poniedziałek, 25.11.2024 r. imieniny: Elżbiety, Katarzyny, Klemensa
Biuletyn Informacji Publicznej
  • Strona główna
  • Policjanci apelują o rozwagę i czujność - senior z Wejherowa został oszukany
Powrót

Policjanci apelują o rozwagę i czujność - senior z Wejherowa został oszukany

Policjanci apelują o rozwagę i czujność - senior z Wejherowa został oszukany

Oszuści działający metodą „na wnuczka" czy „na policjanta" wciąż dzwonią do wejherowskich seniorów. W ostatnim czasie senior z Wejherowa dał się oszukać i stracił 65 tys. zł. Nie bądźmy obojętni i wcześniej ostrzegajmy naszych krewnych przed osobami podszywającymi się pod członków rodziny, policjantów, pracowników poczty lub banku. Nie pozwólmy, aby nasi najbliżsi stracili dorobek i oszczędności swojego życia.

Wejherowscy policjanci przestrzegają przed oszustami wyłudzającymi od osób starszych pieniądze metodą „na wnuczka” lub „na policjanta”. Sprawcy tego typu oszustw są często zatrzymywani dzięki pomocy osób, które mają świadomość tego, że mogą zostać oszukane. Niestety wciąż do policjantów docierają informacje o kolejnych telefonach od oszustów.

Oszukany senior

Jak mówi Anetta Potrykus, rzecznik wejherowskiej Policji, w ostatnich dniach został oszukany senior  z Wejherowa. Jak ustalili policjanci, przestępca poinformował seniora, że syn z synową mieli wypadek i potrącili kobietę w ciąży. Przestępca zapewniał, że jeszcze tego samego dnia syn wyjdzie na wolność, tylko trzeba zapłacić poręczenie majątkowe. Mężczyzna był przekonany, że rozmawia z funkcjonariuszem. W tym przypadku senior nie był sam, ponieważ był w domu z drugim synem, któremu oszuści kazali pojechać do Komisariatu Gdańsk Śródmieście i tam podpisać dokumenty. Kiedy tylko wyszedł z domu, aby pojechać do Gdańska, do drzwi seniora zapukał oszust, który zabrał pokrzywdzonemu 65 tys. zł.

Zachowajmy ostrożność – Policja nigdy nie żąda przekazania pieniędzy

Pamiętajmy, kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za policjanta, czy funkcjonariusza, prokuratora, członka rodziny i prosi o pieniądze, na pewno należy być ostrożnym.

Funkcjonariusze Policji nigdy nie żądają przekazania pieniędzy, a w sytuacji, gdy ktoś prosi o nie w rozmowie telefonicznej, najprawdopodobniej jest oszustem chcącym wyłudzić pieniądze. W momencie, gdy mamy podejrzenia, że dzwoni oszust, powinniśmy zakończyć taką rozmowę telefoniczną. Jeżeli w trakcie rozmowy ktoś mówi, że nasze pieniądze są zagrożone albo prosi o przekazanie pieniędzy powinniśmy podejrzewać, że mamy do czynienia z oszustwem. W takim przypadku natychmiast należy rozłączyć się (skończyć rozmowę), a następnie zadzwonić na numer alarmowy 112 i o swoich podejrzeniach powiadomić Policję. Warto również skontaktować się z najbliższą rodziną i sprawdzić informację, którą nam przekazano. Nigdy nie przekazujmy pieniędzy osobom, których nie znamy. Upewnijmy się, czy aby na pewno informacje, które nam mówią, są wiarygodne.

Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa?

● Oszustów nie zadawalają już kwoty pieniędzy posiadane w domu. Stosując techniki psychomanipulacyjne doprowadzają do sytuacji, że ofiary wypłacają z kont bankowych posiadane oszczędności, zaciągają kredyty, zrywają lokaty, lub przekazują środki pieniężne na wskazane przez przestępców konta bankowe.

● Funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. NIGDY też nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.

● W momencie, kiedy ktoś przez telefon będzie mówił, że jest policjantem lub prokuratorem oraz będzie opowiadał o prowadzonej sprawie i potrzebie przekazania pieniędzy – zakończmy rozmowę telefoniczną. Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy, jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

● Nie informujmy nikogo o sumie pieniędzy, którą mamy w domu lub przechowujemy na koncie. Nie przekazujmy też informacji o posiadanych w domu kosztownościach.

● Zadzwońmy do kogoś z rodziny, potwierdźmy czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

● Zwracamy się z apelem, również do osób młodych. Rozmawiajmy z rodzicami, dziadkami o tym, że są osoby, które mogą ich oszukać. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z podobną informacją. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.

Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
EKOFABRYKA Wejherowo
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH
WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W GDAŃSKU
Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie
Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo
EKOFABRYKA Wejherowo
Wejherowskie centrum kultury
MOPS Wejherowo
WEJHEROWSKIE TOWARZYSTWO BUDOWNICTWA SPOŁECZNEGO
WEJHEROWSKI ZARZĄD NIERUCHOMOŚCI KOMUNALNYCH
Unia Europejska - logotypy