W Parku Miejskim w Wejherowie odbyła się premiera nowej gry mobilnej pt. „The Rose’s Adventure” opracowanej wspólnie przez Miejską Bibliotekę Publiczną i uczniów szkoły Podstawowej nr 5. W promocji nowej gry mobilnej wzięli udział zastępca prezydenta Arkadiusz Kraszkiewicz, dyrektor MBP Ewelina Magdziarczyk-Plebanek, wicedyrektor SP nr 5 Monika Borowczak oraz uczniowie „piątki”.
Dyrektor biblioteki Ewelina Magdziarczyk-Plebanek powiedziała, że gra oparta jest na lekturze „Mały Książkę”, której autorem jest Antoine de Saint-Exupéry. Wyboru powieści dokonali sami uczniowie „piątki”, którzy opracowali scenariusz i wytypowali na głównego bohatera Różę. W pierwszej fazie projektu uczestniczyli w warsztatach prowadzonych w formie zdalnej przez pracownika biblioteki – Krzysztofa Powałki. Pozwoliło im to zdobyć wiedzę z zakresu projektowania gier mobilnych.
Mały Książę w realiach Wejherowa
Następnie uczestnicy zostali podzieleni na zespoły, które zajęły się poszczególnymi elementami gry: fabułą, grafiką, czy też osadzeniem akcji na mapie Wejherowa. Nie są to miejsca przypadkowe. Poszczególne planety, znane z fabuły „Małego Księcia”, np. aleja róż w parku, teren w pobliżu banku, czy też Trasa gry (która nie jest długa) są dostosowane do czasu trwania lekcji szkolnej. Akcja zaczyna się i kończy w parku, przebiegając ulicami centrum miasta.
- Mały Książę jest jedną z ulubionych lektur młodzieży, być może dlatego wybrali właśnie ją. Adaptacja książki na dowolną formę - grę, plakat, czy konkurs, czy cokolwiek innego, zawsze pomaga w zapamiętaniu i utrwaleniu informacji w niej zawartych. Dzięki udziałowi w grze, oprócz treści i obrazów, dochodzą jeszcze emocje i przeżycia – mówi Sylwia Szydłowska, polonistka z „piątki” będąca „duszą tej gry” dodając, że jej przygotowanie było kilkuetapowe. Jedna z grup pracowała nad stworzeniem grafiki, a inna nad umieszczeniem jej w odpowiedniej aplikacji. Do wszystkiego zostaliśmy przygotowani przez instruktora biblioteki Krzysztofa Powałkę i dyrektor biblioteki Ewelinę Magdziarczyk-Plebanek.
Podziękowanie za innowacyjność
- Przypomnę, że pierwszą grą w ramach projektu „Smart_lektury” była „Balladyna The Kirkor Edition”, przygotowana w ubiegłym roku przez uczniów SP11. W tym roku, dzięki pozytywnej decyzji dyrekcji SP nr 5 oraz ogromnemu zaangażowaniu polonistki tej szkoły – Pani Sylwii Szydłowskiej - udało się zaprosić uczniów „piątki” do współpracy w opracowywaniu gry na podstawie lektury „Mały Książę” - dodaje Ewelina Magdziarczyk Plebanek
- Dziękuję wam za przygotowanie tej gry. To nowość, którą wprowadziła Miejska Biblioteka Publiczna w Wejherowie, za co bardzo serdecznie dziękuję. Żeby ją stworzyć musieliście dobrze poznać lekturę „Mały Książę” i solidnie przygotować się do pracy. Cieszę się, że gra toczy się na terenie naszego miasta. Dziękuję także nauczycielom za zaangażowanie się w to przedsięwzięcie. Życzę dobrej i pożytecznej zabawy – powiedział zastępca prezydenta Arkadiusz Kraszkiewicz wręczając pamiątkowe dyplomy dla uczniów biorących udział w opracowaniu tej gry.
Poznawanie lektury ze smartfonem w ręku
Po otrzymaniu dyplomów za pracę nad przygotowaniem gry „Mały Książę” uczniowie „piątki” wyruszyli w trasę w grupach ze smartfonami w rękach. Odwiedzając zaplanowane punkty na mapie wykonywali również określone zadania, aby pomóc Róży w odnalezieniu Małego Księcia...
Praktyka potwierdza, że gra mobilna pozwala lepiej zapoznać się ze szkolną lekturą a wkomponowana w realia wejherowskie pozwala na dokładniejsze poznanie miasta. Dzięki temu, że biblioteka na okres wakacji udostępni tę grę mobilną dla wszystkich, zainteresowanych będzie mógł w nią zagrać każdy, ale tylko w Wejherowie. Należy pamiętać, że specyfiką udziału w tej grze jest konieczność zeskanowania kodu dostępu ze strony internetowej biblioteki.
Warto podkreślić, że Miejska Biblioteka Publiczna jest pionierem tej formy edukacji w Polsce. Przygotowane w ramach „Smart_lektur” gry „Balladyna The Kirkor Edition” i „Mały Książę” będą mogły służyć kolejnym rocznikom uczniów szkół podstawowych w Wejherowie. Od września bibliotekarze zamierzają przy udziale uczniów z Wejherowa przystąpić do opracowania następnej mobilnej gry edukacyjnej.