W SP nr 5 funkcjonuje sala integracji sensorycznej, która jest specjalnie do tego przystosowana i wyposażona w odpowiednie przyrządy. Z zajęć mogą korzystać dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, autyzmem i innymi zaburzeniami. Może być także wykorzystana jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się oraz stymulacja rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się.
Jak mówi Arkadiusz Kraszkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa, najważniejszym celem, jaki spełniać sala integracji sensorycznej, jest poprawa stanu zdrowia dzieci poprzez umożliwienie im skorzystania z nowoczesnej terapii. Uruchomienie sali stworzy nowe możliwości terapeutyczne, jakie można zaoferować dzieciom z różnego rodzaju dysfunkcjami rozwojowymi, zaburzeniami zachowania czy niepełnosprawnością ruchową.
- Jak przekonują specjaliści, w prawidłowym rozwoju dziecka niezwykle ważny jest ruch i bezpośrednie doświadczenia zmysłowe – mówi Arkadiusz Kraszkiewicz. - Dobrze zaplanowane i systematycznie wykonywane ćwiczenia, codzienne czynności oraz właściwa zabawa stanowią solidny fundament do prawidłowego rozwoju.
Terapia integracji sensorycznej określana jest mianem naukowej zabawy. Podczas sesji dziecko huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.
- Termin integracja sensoryczna określa prawidłową organizację wrażeń sensorycznych, czyli bodźców napływających przez receptory – mówi Beata Dampc, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Wejherowie. - Człowiek odbiera rzeczywistość wszystkimi zmysłami jednocześnie. Dziecko poznaje świat dotykając, słuchając, smakując i obserwując. Aby jak najpełniej doświadczać świata i uczyć się nasze zmysły muszą ze sobą współpracować i tworzyć sprawny mechanizm. Nieprawidłowy lub niepełny odbiór bodźców z któregoś ze zmysłów wprowadza chaos, powoduje niepewność i skłania do poszukiwania brakujących wrażeń. W ten sposób mózg dąży do równowagi i próbuje kompensować braki. Celem prowadzonych zajęć integracji sensorycznej jest dostarczenie każdemu uczniowi podczas jego aktywności ruchowej, kontrolowanej przez terapeutę ilości i jakości bodźców sensorycznych wywołujących w konsekwencji poprawę przetwarzania sensorycznego dziecka. Stosowane ćwiczenia będą dobierane do aktualnych możliwości psychoruchowych ucznia. Podczas zajęć uczeń nie będzie uczył się wykonywania konkretnych czynności, lecz przez nowe wzorce ruchowe spowoduje właściwe przetwarzanie informacji sensorycznych.
Terapia nie jest uczeniem konkretnych umiejętności np. jazdy na rowerze czy czytania, ale usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju tych umiejętności. W toku pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy, jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa.