Wejherowo – „Miasto dla turystów”
Podczas Konferencji Związku Miast Polskich na temat "Informacja-Promocja-Inwestcyja", która odbywała się w dniach 7-8 września br. w Międzyzdrojach, ogłoszono wyniki konkursu "Miasta dla Turystów". Miło nam poinformować, że główną nagrodę w kategorii „Publikacja” otrzymało miasto Wejherowo. Nagrodę w wys. 5 tys. zł z przeznaczeniem na wydawnictwa turystyczne odebrał Jacek Thiel - gł. specjalista ds. promocji i turystyki w Urzędzie Miejskim w Wejherowie.
W kategorii „Wydarzenie” nagrodę główną za imprezę "Jarmark Cysterski" otrzymał Pelplin. Patronat nad konkursem sprawował dwutygodnik "Wiadomości Turystyczne" oraz firma Jodka Consulting. Przedstawiciel komisji konkursowej powiedział, że dokonując oceny nadesłanych materiałów starano się ocenić postęp w rozwoju sztuki informacyjnej w miastach. - Zapewniam państwa, że w ciągu ostatnich 3-4 lat dokonał się skokowy postęp jeśli chodzi o jakość materiałów turystycznych przygotowywanych przez miasta i kolejnych wyzwań podejmowanych przez organa samorządu terytorialnego w zakresie promocji. Chcieliśmy docenić oryginalność pomysłu i zastosowanie reguł rządzących promocją, m.in. świadomość celów i zastosowanych instrumentów oraz jak szuka się sposobu na sprawdzenie efektów promowania. Braliśmy też pod uwagę spójność opracowań, konsekwencję prowadzenia danej aktywności z uwzględnieniem spektrum zainteresowanych współpracą podmiotów i osób oraz wydarzenie, które jednoczy społeczność lokalną. W publikacji szukaliśmy oryginalności przekazu i przystosowania materiałów do oczekiwań turystów – powiedział Paweł Kolas z Jodka Consulting- Bardzo często zdarza się, że piękne wydawnictwa przez niedostosowanie ich formuły do oczekiwań turystów są po prostu często publikacjami ad akta. Stoją na pięknych półkach, ale nikt z nich nie korzysta. A zatem próbowaliśmy wskazać coś, co jest pożyteczne i ma w sobie te wartości i elementy, na które czekają turyści. Ocenialiśmy też możliwości wykorzystania danych materiałów. W kategorii „Wydarzenie” zwyciężył Pelplin, a wyróżnienia otrzymali: Kostrzyń, Kraków, Trzcianka, Zielona Góra, Złotoryja.W kategorii „Publikacja” zwyciężyło Wejherowo, a wyróżnienia otrzymali: Kraków, Poznań, Kielce, Przemyśl i Puławy. Jacek Thiel jako zdobywca głównej nagrody miał okazję przedstawić zebranym informacje o mieście, odbywających się w nim imprezach, a przede wszystkim omówił nagrodzone wydawnictwa turystyczne.
- Nie jesteśmy taką potęga turystyczną jak np. pobliski Sopot, ale staramy się wykorzystać nasze walory i atrakcje, a przede wszystkim naszą Kalwarię Wejherowską, wokół której chcemy organizować produkt turystyczny, czyli Wejherowo jako miasto turystyki pielgrzymkowej. Zdecydowaliśmy się nieprzypadkowo zgłosić do konkursu "Miasto dla Turystów" serię wydawniczą mapek turystycznych Wejherowa, gdyż od 4 lat cieszą się one największą popularnością wśród turystów, pielgrzymów, mieszkańców a także uczestników targów turystycznych. Jest to seria mapek wydawanych w formacie A-4. Jedna mapka poświęcona jest Kalwarii Wejherowskiej, czyli turystyce pielgrzymkowej, druga mapka poświęcona jest turystyce rekreacyjnej "Wejherowo na sportowo", a trzecia mapka jest przeznaczona dla turysty, którego interesują zabytki. Każda z tych mapek ma swojego adresata. Dlatego nie chcieliśmy tych wszystkich informacji grupować w jednym wydawnictwie. Przygotowując te materiały zwróciliśmy uwagę na kilka kwestii, przede wszystkim budując markę turystyczną Wejherowa chcieliśmy wydać masowy materiał promocyjny, który będzie ogólnie dostępny i darmowy. A z drugiej strony postanowiliśmy wydać go w odpowiedniej formie i dobrej jakości, żeby podobał się turystom. Sądzę, że udało nam się pogodzić te dwie kwestie i stworzyliśmy produkt, który bardzo dobrze spełnia swój cel. Dzięki temu możemy je eksponować w punktach Informacji Turystycznej a także wykorzystywać w kampaniach informacyjnych skierowanych głównie do setek tysięcy turystów przebywających nad morzem.
Mapka Kalwarii Wejherowskiej - jedna z nagrodzonych publikacji
Podczas konferencji przedstawione zostały wyniki konkursu "Miasta dla turystów", przeglądu "Kampanie informacyjne miast polskich", a także wyniki ankiety "Promocja gospodarcza i turystyczna w miastach na tle polityk ich rozwoju".