W zeszłym tygodniu odbyła się w Gdyni pierwsza Roczna Konferencja Klienta i Rynku Ciepła OPEC pn. „Złote Ciepło OPEC 2023”. Tematem przewodnim konferencji była nowa „Strategia OPEC 2023-2040”, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru „Klient w cyfrowej opiece”. W spotkaniu uczestniczyło szerokie gron klientów Okręgowego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej, przedstawicieli samorządów i partnerów biznesowych.
Konferencja cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem wśród klientów OPEC, o czym świadczyła wysoka frekwencja. Druga konferencja Złote Ciepło OPEC planowana jest na wiosnę przyszłego roku w Wejherowie, co potwierdziła uczestnicząca w spotkaniu Beata Rutkiewicz, Zastępca Prezydenta ds. Rozwoju Miasta Wejherowa.
Cel: zielona transformacja
Spotkanie otworzył film pt. „Współtworzymy świat zielonej energii”. Dobrze znana, z poprzedniego OPEC-owego filmu, urocza i ciekawska pszczółka tym razem zaprosiła uczestników spotkania do zapoznania się ze strategią firmy, której celem jest zielona transformacja naszego przedsiębiorstwa.
Prezes OPEC Wojciech Folejewski rozpoczął część merytoryczną konferencji, dziękując klientom i załodze za bezpieczny miniony sezon 2022/23, nawiązał do wyjątkowego szoku cenowego, zawiłych rekompensat dla odbiorców ciepła i zachęcił do wzajemnej edukacji, inspiracji i nowych inicjatyw. W dalszej części przedstawił misję i wizję OPEC jako przedsiębiorstwa energetycznie nowoczesnego, dążącego do tego, by stać się zieloną latarnią morską w obrębie zielonej transformacji i społecznie odpowiedzialnej gospodarki we wszystkich czterech strategicznych obszarach: Zielona transformacja, Klient w cyfrowej opiece, Rozwój i konsolidacja, Zespół i kompetencje.
Podczas spotkania zaprezentowano 3 wstąpienia:
„Niskotemperaturowe sieci ciepłownicze– korzyści dla środowiska i odbiorców” Adama Ceniana, Kierownika Zakładu Fizycznych Aspektów Ekoenergii / Profesora Instytutu Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk
„Miasto Gdynia wobec wyzwań klimatycznych” Bartosza Frankowskiego, Pełnomocnika prezydenta miasta ds. adaptacji miasta Gdyni do zmian klimatu
„Nowa polityka handlowa OPEC” Doroty Rajczyk – Gałkowskiej, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu OPEC z zespołem:Hanną Kocińską, kierownikiem Działu Analiz i Rozwoju Rynku, Dorotą Ciurą, kierownikiem Działu Biura Obsługi Klienta, Radosławem Bobowskim, kierownikiem Działu Rozliczeń, Piotrem Kruszyńskim, kierownikiem Działu Handlu i Promocji.
Jaki powinien być MÓJ OPEC?
Głównym punktem programu był panel dyskusyjny pt. „Ile energia, czyli jaki powinien być MÓJ OPEC”?, którego moderatorem był Prezes Wojciech Folejewski, a jego rozmówcami: Wojciecha Szczurek - Prezydent Miasta Gdyni, Profesor Adam Cenian z Polskiej Akademii Nauk, Robert Maraszek - Wiceprezes INPRO, Joanna Sobierańska – Grenda, Prezes Szpitali Pomorskich, Zbigniew Antochowski - Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej JANOWO w Rumi oraz Krzysztof Babicki - Dyrektor Artystyczny i Naczelny Teatru Miejskiego im. W. Gombrowicza w Gdyni.
Tematyka panelu skupiała się na tym, że cała branża energetyczna, w tym ciepłownictwo są obecnie olbrzymim wyzwaniem dla wszystkich gmin, w tym również dla Gdyni. Drastyczny i niespodziewany wzrost kosztów energii budzą trwogę gospodarzy miast o bezpieczeństwo energetyczne mieszkańców. Ponadto wzrost kosztów obsługi energetycznej gmin zmusza zarządzających do mobilizacji, a także jest szansą na przyspieszenie zielonej transformacji, na nieunikniona dekarbonizację. Strategia OPEC, jednogłośnie zatwierdzona w marcu tego roku przez wszystkich właścicieli Spółki, jest potrzebnym i inspirującym krokiem na drodze do zielonej energii i odejścia od paliw kopalnych, dzięki czemu jest szansa na stabilizację cen i uniezależnienie ich w dużym zakresie od wahań cen surowców ;
Mówiono o trudnej sytuacji na rynku ciepłowniczym w kontekście polityki klimatycznej, legislacji krajowych oraz sytuacji geopolitycznej. Zastanawiano się także dlaczego warto przyłączać się do sieci ciepłowniczej (korzyści dla środowiska, bezpieczeństwo i pewność dostaw). Padły również pytania:
Na ile ciepło jest elementem usług energetycznych, na ile jest traktowane oddzielnie?
Czy i jakich nowych usług od OPEC można oczekiwać?
Jak oceniamy proces projektowania i uzgadniania inwestycji w aspekcie energetyki cieplnej?
Poruszano także zagadnienia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu: Jaki jest sens takich działań? Jakie korzyści niosą dla mieszkańców?
Na zakończenie panelu każdy z prelegentów odpowiedział na krótkie pytanie „Jaki powinien być MÓJ OPEC?”
Złote Ciepło OPEC
Kulminacją spotkania było wręczenie statuetek „Złote Ciepło OPEC” w 8 kategoriach:
„Klient w sektorze publicznym z największą liczbą podłączonych lokali” dla Gminy Miasta Gdyni.
„Największy Klient - odbiór ciepła” dla Gdyńskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
„Inwestor roku – największa przyłączona moc na cele mieszkaniowe” dla firmy Euro Styl S.A.
„Największy zarządca administracyjny” dla Pomorskiej Grupy Zarządców Nieruchomości.
„Inspirujący Klient z sektora kultury” dla Teatru Miejskiego im. W. Gombrowicza w Gdyni.
„Szczególny Klient w dziedzinie obronności kraju” dla Komendy Portu Wojennego w Gdyni.
„Szczególny Klient w dziedzinie ochrony zdrowia” dla Szpitali Pomorskich Sp. z o.o.
„Największy podłączony biznes” dla firmy „BALEX” Prywatne Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Lech Baranowski.