1 lipca 2021 weszła w życie nowa wersja programu Czyste Powietrze. Wprowadzone zostały trzy ważne zmiany: wycofanie dotacji na kotły węglowe (od 01.01.2022), zwiększenie progów dochodowych w drugiej części programu, poszerzenie listy urządzeń do dofinansowania o kotły na pellet o podwyższonym standardzie. Program uzupełniony też został o zapisy dotyczące ścieżki bankowej.
TRZY WAŻNE ZMIANY W PROGRAMIE CZYSTE POWIETRZE
Zakup i montaż kotła na węgiel będą możliwe tylko do końca bieżącego roku. Wniosek o dofinansowanie należy zatem złożyć do 31 grudnia 2021 (konieczne jest wystawienie faktury lub równoważnego dokumentu księgowego z datą do 31 grudnia 2021). Od 1 stycznia 2022 nie będzie już można składać wniosków o dotacje na kotły węglowe.
Zwiększone zostają progi dochodowe w drugiej części programu, czyli w podwyższonym poziomie dofinansowania. W przypadku gospodarstw wieloosobowych próg ten wynosi do 1 564 zł przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę, a dla gospodarstw jednoosobowych do 2 189 zł.
Możliwe jest ubieganie się o większe niż dotychczas wsparcie na zakup i montaż kotła na pellet o podwyższonym standardzie. Dotacja może wynieść do 9 000 zł (nie więcej niż 45% faktycznie poniesionych kosztów) przy podstawowym poziomie dofinansowania oraz do 12 000 zł (nie więcej niż 60% kosztów) przy podwyższonym poziomie dotacji.
CO JESZCZE W CZYSTYM POWIETRZU?
Zapowiadana ścieżka bankowa, czyli nabór wniosków o dofinansowanie w bankach na dotacje przeznaczone na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego, ma ruszyć jeszcze w lipcu tego roku. Informacje o bankach, które będą udzielały kredytów i w których będzie można złożyć wniosek o dotację pojawią się na stronie www.czystepowietrze.gov.pl
Część warunków dofinansowania dla ścieżki bankowej jest inna niż ta realizowana za pośrednictwem wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Najważniejsze zmiany:
- rozpoczęcie przedsięwzięcia:
W przypadku wniosków składanych w WFOŚiGW w Gdańsku – do 6 miesięcy przed złożeniem wniosku. W przypadku banków – od daty złożenia wniosku.
- okres realizacji inwestycji:
WFOŚiGW w Gdańsku: 30 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Bank: 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
- rozliczenie wniosku:
WFOŚiGW w Gdańsku: maksymalnie w trzech częściach
Bank: rozliczenie całości po zakończeniu przedsięwzięcia.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach drugiej części programu Czyste Powietrze, pracuje nad uruchomieniem modułu pożyczek dla gmin, jako uzupełnieniem finansowania dla beneficjentów.
Źródło: WFOŚiGW w Gdańsku (www.wfos.gdansk.pl)