Dlaczego należy wymienić pokrycie dachowe z płyt eternitowych
Azbest jest wyjątkowo odporny na działanie czynników chemicznych, ścieranie i wysoką temperaturę. Charakteryzuje się także wysoką elastycznością i wytrzymałością na rozciąganie. Azbest słabo przewodzi prąd i ciepło, więc świetnie się sprawdzał jako materiał izolacyjny.
Włókna azbestu przenikają do płuc, wbijają się w nie i drażnią je nawet przez naprawdę długi czas. Najczęściej azbest powoduje tak zwaną pylicę azbestową, która objawia się kaszlem i dusznościami. Dodatkowo zwiększa ryzyko zachorowania na międzybłoniaka opłucnej lub otrzewnej oraz raka oskrzeli i płuc. Szkodliwe skutki azbestu mogą ujawnić się nawet po kilkudziesięciu latach. Aktualnie azbest jest zaliczany do najgroźniejszych zanieczyszczeń na świecie, z powodu którego rocznie umiera około 100 tys. osób.
Zanim zbadano szkodliwy wpływ azbestu na zdrowie, był często stosowany w budownictwie i wykonywano z niego nie tylko dachy, ale także rury, farby czy tkaniny. Płyty eternitowe były naprawdę popularne w budownictwie.
Na szczęście sama obecność przy domu z dachem z eternitu raczej nikomu nie szkodzi. Niebezpiecznie robi się, kiedy faliste płyty są cięte, przełamywane, kruszone albo ulegną korozji. Należy pamiętać o tym, aby samemu nie usuwać z dachu eternitu. To właśnie podczas nieumiejętnego demontażu jest najwyższe ryzyko dostania się włókien azbestu do płuc. Nie można również wyrzucać tego odpadu do lasu ani zakopywać w ziemi. Do utylizacji trzeba zatrudnić specjalistyczną firmę, która posiada stosowne zezwolenia.
Dofinansowanie osób fizycznych na realizację prac związanych z usuwaniem i utylizacją odpadów zawierających azbest pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych z terenu administracyjnego Miasta Wejherowa
Miasto Wejherowo partycypuje w wymianie pokrycia dachowego pokrywając w całości koszty transportu i utylizacji azbestu. Oznacza to, że po demontażu pokrycia dachowego, przez wyspecjalizowaną firmę, wybraną przez właściciela nieruchomości, eternit zostanie odebrany i zutylizowany na koszt Gminy Miasta Wejherowa.
Aby ubiegać się o dofinansowanie należy do dnia 30 września złożyć wniosek o dofinansowanie wraz z kompletem załączników. Wnioskodawca musi być osobą fizyczną posiadającą tytuł prawny do nieruchomości, z której usuwany będzie azbest. Ponadto wnioskodawca nie może zalegać z podatkami i opłatami za dana nieruchomość. O przyznaniu dofinansowania decyduje Komisja powołana przez Prezydenta Miasta Wejherowa. Wnioski, po stwierdzeniu ich kompletności, rozpatrywane są według kolejności ich złożenia, aż do wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel w danym roku budżetowym. Niezrealizowane, w danym roku kalendarzowym, wnioski mogą być zrealizowane, zgodnie z zachowaniem kolejności wpływu, w roku następnym. O pozostaniu takiego wniosku w rejestrze decyduje pisemna zgoda wnioskodawcy.
Regulamin wraz z wnioskiem o dofinansowanie znajduje się na stronie bip.wejherowo.pl.
Wnioski można pobrać również w Urzędzie Miejskim w Wejherowie przy ulicy 12 Marca 195.
Wniosek wraz z kompletem załączników należy złożyć listownie, osobiście w Urzędzie Miejskim, ul. 12 Marca 195 lub za pośrednictwem platformy ePUAP.
Szczegółowych informacji udzieli Państwu pracownik Wydziału Inwestycji, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska – tel. 58 677 71 20.
Coroczny obowiązek składania
,,Informacji o wyrobach zawierających azbest"
Wszyscy mieszkańcy, którzy posiadają na swoich posesjach wyroby zawierające azbest przypominamy o corocznym obowiązku składania ,,Informacji o wyrobach zawierających azbest” w terminie do 31 stycznia za rok poprzedni.
Informacja o wyrobach zawierających azbest powinna zawierać wynik inwentaryzacji wyrobów sporządzonej poprzez spis z natury i zostać wypełniona zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest.
Informację należy sporządzić w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz Informacji osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają Prezydentowi Miasta, a osoby prawne Marszałkowi Województwa. Drugi egzemplarz Informacji należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej Informacji. Informacja podlega corocznej aktualizacji w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
Informacje można składać elektronicznie za pomocą platformy ePUAP, listownie lub osobiście w Urzędzie Miejskim, ul. 12 Marca 195.
Formularz „Informacji o wyrobach zawierających azbest” dostępny jest na stronie: bip.wejherowo.pl oraz Kancelarii Urzędu Miejskiego przy ul. 12 Marca 195.